Proces rondom aanpassing Totara acceptatie omgeving

Typen van aanpassingen

We onderscheiden drie typen aanpassingen, waarbij de acceptatie omgeving enige tijd niet bereikbaar is. Het gaat hierbij om de volgende drie typen:

  1. Update/Fix:
    Een fix (ook update genoemd) wordt geïnstalleerd om een fout op te lossen of een functie in de acceptatie omgeving aan te passen.
  2. Upgrade:
    Een upgrade wordt uitgevoerd wanneer de acceptatie omgeving bijvoorbeeld van versie 9.3 naar versie 12.6 gebracht dient te worden.
  3. Herstart van de omgeving i.v.m. performance:
    Een herstart van de acceptatie omgeving wordt uitgevoerd om een aanpassing op de server te kunnen doorvoeren of om de performance van de acceptatie omgeving te verbeteren.

 

Stapsgewijze aanpak

De bovenstaande aanpassingen worden stapsgewijs uitgevoerd, waarbij de volgende werkwijze wordt gehanteerd:

Stap 1: In het verzoek wordt aangeven welk type aanpassing (fix/upgrade/herstart) er uitgevoerd dient te worden op de acceptatie omgeving. Hierbij zal de behandelaar (medewerker van The Courseware Company) een schriftelijk akkoord vragen bij de aanvrager voor het doorvoeren van de betreffende aanpassing.

Stap 2: De behandelaar maakt een back-up* van de omgeving en voert de besproken aanpassing door. Deze aanpassing wordt uitgevoerd op een rustig moment.

Stap 3: De behandelaar test of de uitgevoerde aanpassing het probleem doet oplossen en vraagt de aanvrager hetzelfde te doen.

Stap 4 (indien van toepassing): Wanneer de aanvrager kan bevestigen dat de aanpassing de gewenste situatie heeft doen opleveren, kan dezelfde actie ingepland en uitgevoerd worden op de productie omgeving.

Klik hier voor het proces rondom het uitvoeren van een aanpassing op een Totara productie omgeving te bekijken.

*De database en/of de bestanden die aangepast worden, worden met het maken van een back-up veiliggesteld zodat de startsituatie altijd te herstellen is indien nodig.

  

Opmerkingen

Mogelijk gemaakt door Zendesk